Kousnutí infikovaným klíštětem

Obáváte se kousnutí klíštětem? Jedinou účinnou prevencí proti onemocnění je očkování. V České republice patří mezi velké hrozby lymská borelióza, klíšťová meningoencefalitida a ehrlichióza. Když se klíště přisaje na tělo hostitele, vypustí do jeho krevního oběhu virus. Klíště během svého života projde několika fázemi vývoje a v každé z nich může přenést na člověka nemoc. Jaký je mezi přenesenými chorobami rozdíl a kdy je pravý čas na očkování?

První symptomy klíšťové meningoencefalitidy se podobají chřipce

Pacient bezprostředně po nákaze nepociťuje žádné obtíže. Kolem týdne až dvou po kousnutí jej začnou bolet svaly a má zvýšenou teplotu. První příznaky meningoencefalitidy se výrazně podobají chřipkovému onemocnění. Za několik dní pocítí pacient úlevu a symptomy odezní.

Příznaky ve druhé fázi nemoci jsou spojeny s velkou bolestí hlavy, nemocný je přecitlivělý na světlo, zvrací, tuhne mu šíje, je unavený a malátný. V této etapě choroba ovlivní nervový systém pacienta. Nemocný trpí zánětem mozkových blan (meningitidou), zánětem mozku a mozkových blan (meningoencefalitidou) nebo v nejhorším případě zánětem mozku, mozkových blan a míchy (meningoencefalomyelitidou). Může být zasažen také centrální nervový systém, ohroženo dýchání a funkce srdce. V krajních případech může pacient na onemocnění zemřít.

Trvalé následky meningoencefalitidy a její léčba

Nemoc se mnohdy neobejde bez trvalých následků. Patří mezi ně častá bolest hlavy, problémy s pamětí a špatná koncentrace. Někteří pacienti mohou zůstat ochrnutí.

Podstatné je, v jakém stádiu je nemoc diagnostikována. Virovou infekci není možné léčit antibiotiky a nemocný musí podstoupit hospitalizaci na infekčním oddělení. Lékaři se snaží během léčby snížit dopad infekce na nervovou soustavu.

Včasná diagnóza lymské boreliózy hraje klíčovou roli během léčby

Onemocnění přenáší klíšťata, ale jeho původcem je bakterie Borrelia burgdorferi. První příznaky po kousnutí infikovaným klíštětem pocítí pacient během několika dní až týdnů po přenesení bakterie do krevního oběhu.

Hlavním příznakem je červená skvrna na kůži s bledým středem. Skvrna může být malých rozměrů, ale také může vyrůst do velikosti až několika desítek centimetrů. Pacient ji může najít kdekoli na těle, ne pouze v místě kousnutí.

U dětí se místo skvrny vyskytuje tzv. boreliový lymfocytom (červený uzlíček) na nose, ušním boltci či v oblasti prsních bradavek. Pacient je unavený a má zvýšenou teplotu, mohou jej bolet klouby a hlava.

Až třetina nakažených lymskou boreliózou se neléčí

Přibližně 30 procent nakažených je zcela bez charakteristických symptomů, a proto se neléčí. Při neléčení nemoc napadne srdce, klouby a nervový systém. Vážným a poměrně častým následkem je obrna lícního nervu. Nemoc postupuje dále do třetího stádia, které zahrnuje chronické změny na kůži, očích a v nervovém systému. Včasně diagnostikované onemocnění je léčitelné. Pacient užívá dlouhodobě antibiotika v dostatečných dávkách tak, aby nemoc nemohla postoupit do dalšího stádia. Prozatím není možné využít očkování proti této nemoci. V minulosti se na trhu vakcína proti lymské borelióze již objevila, ale v současné době se pacientům již nepodává. Zjistilo se, že pacienta před boreliózou neochrání a má řadu vedlejších účinků.

Využijte očkování proti klíšťové meningoencefalitidě

Pacienti se mohou očkovat proti meningoencefalitidě. Po aplikaci série injekcí bude vaše tělo chráněno proti nákaze. Aplikace je možná již u dětí starších jednoho roku a očkuje se ve třech dávkách (1., 2. a 6. – 12. měsíc). Aby si tělo zachovalo imunitu, je nutné nechat se po třech až pěti letech vždy přeočkovat.

Jak eliminovat pravděpodobnost nákazy klíštětem?

Klíšťata se vyskytují nejen v lese a na louce, ale také v parku ve městě. Klíšťata, která přenáší meningoencefalitidu, najdete na severu, západě a jihu Čech. Klíšťata nakažená bakterií Borrelia burgdorferi nalezete na severu a jihovýchodě republiky. Chystáte-li se do lesa, noste oděv, který zakrývá velkou plochu těla, a nezapomeňte na plnou obuv. Klíšťata dobře uvidíte na světlém oblečení. Není pravdou, že klíšťata láká barevné oblečení. Barva šatů pravděpodobnost kousnutí neovlivní. Použít můžete také repelenty. Klíšťata na člověku přitahuje tělesné teplo, zápach a oxid uhličitý. Nejvhodnější prevencí proti klíšťové meningoencefalitidě je však očkování.

Jak nejlépe odstranit klíště?

Klíště před vyndáním nemusíte udusit. Kousnutí i s klíštětem potřete desinfekcí, uchopte tělo klíštěte pinzetou a vytáčejte jej v jednom směru ven z kůže. Můžete s ním také kývat ve střídavém směru. Nikdy netrhejte silou, jelikož by mohla část klíštěte zůstat v těle člověka. Po odstranění ránu řádně vydesinfikujte. Při obtížích navštivte lékaře, který si s odstraněním poradí.

Kdy je nejvhodnější očkování a kde se nechat očkovat?

Proti klíšťové meningoencefalitidě můžete nechat očkovat po celý rok sebe i své děti. Dodržujte doporučené očkovací schéma u všech vakcín. Jedině tak budete proti onemocnění plně chráněni. V Canadian Medical Care lékaři používají vakcínu FSME Immuno Inject, kterou mohou ve variantě Junior dostat děti od jednoho roku až do 16 let a dospělí nad 16 let jsou očkování variantou Adult. Pacient obdrží nejprve první dávku, druhou po domluvě s lékařem za 1-3 měsíce po aplikaci první injekce. Třetí dávka je vpíchnuta 5-12 měsíců po druhé dávce. Pacient je chráněný proti nakažení až dva týdny po druhé dávce a tato ochrana vydrží rok. Pokud se chystáte na dovolenou, kde je vysoká pravděpodobnost nákazy meningoencefalitidou, nechte se očkovat včas. Na přeočkování se musíte dostavit po třech až pěti letech od prvního přeočkování. V létě je možné aplikovat druhou dávku již po 14 dnech a následující vakcíny dle klasického schématu.