Imunita u dětí a její poruchy.

Budování silného imunitního systému začíná již narozením děťátka. Děti, které přišly na svět přirozeně, dostaly do vínku silnější imunitní systém díky brzkému kontaktu s antigeny. Jak posílit imunitu u dětí a co dělat, pokud je vaše dítě často nemocné?

Neúměrná reakce imunitního systému

Pojem imunita v sobě ukrývá širokou oblast, která sahá od reakce organismu na průnik mikroorganismů až po alergické reakce, při kterých se organismus projevuje nepřiměřeně proti obecně neškodným antigenům (například prachové nebo pylové alergie). Extrémním případem je antiimunita, při které dochází k nepřiměřeným reakcím na antigeny vlastního organismu.

Budování imunitního systému začíná porodem

Imunitu si tělo buduje od narození. Již během porodu přichází novorozenec do styku s antigeny, které jsou přítomny v porodním kanálu. Během prvních měsíců má miminko v krvi obsaženy protilátky, které v děloze načerpalo z organismu matky. V období prvního roku života tyto protilátky vymizí a dítě si začne samo budovat proti antigenům vlastní protilátky v době, kdy s nimi přijde do kontaktu.

Nejen z tohoto důvodu lékaři preferují provést porod přirozenou cestou, a nikoli císařským řezem. Děti, které se narodily císařským řezem, postrádají kolonizaci sterilního zažívacího traktu fyziologickou florou porodních cest matky. V tomto důsledku primární kolonizace zažívacího traktu nemůže být fyziologická. Nekojené děti, které se narodily císařským řezem, mají jinou strukturu zažívacího traktu. Odlišná bakteriální flóra, jež je obsažena v zažívacím traktu dítěte, způsobuje jisté znevýhodnění při rozvoji imunitního systému. Děti jsou náchylné více na alergie. V zažívacím traktu dítěte se opožděně osidlují laktobacily a bifidogenní flóra má jiné složení než u kojených dětí, které se narodily přirozenou cestou. U dětí se zvyšuje riziko sensibilizace inhalačními alergeny a bronchiálního astmatu.

Děti se ve školce setkávají se širokým spektrem antigenů

Při nástupu do školky nastává zásadní zlom ve vývoji imunity. Dítě se setkává v kolektivu s pro něj novými zárodky infekčních nemocí. Některé děti jsou více nemocné, ale nemusí toto nutně platit. Vše záleží na jejich imunitním systému, který se doposud vyvíjel. Děti se sníženou imunitou jsou náchylnější k infektům a více trpí na nemocnost. Pokud prodělají virové nebo bakteriální onemocnění, rozvíjí se u nich imunita. Jestliže se dítě s daným antigenem setkává opakovaně, neonemocní. Toto se děje například u dobře známých planých neštovic. Naproti tomu antigenní struktura chřipky se každou sezónu liší. Proto si proti chřipce nemůže organismus vybudovat protilátky.

Opakované infekce, dlouhotrvající léčba a komplikace v léčení mohou značit poruchu imunity. Pokud dítě prodělá více než šest infektů během půl roku v délce alespoň jednoho týdne, měli by rodiče vyhledat odbornou pomoc v podobě imunologického vyšetření.

Posilujte imunitu po celý rok

Pro vybudování imunity je důležité, aby děti nebyly vychovávány ve znečištěném prostředí, které usnadňuje bakteriím a virům proniknout do organismu. Celkové oslabení organismu imunitě neprospívá. Imunitu podporuje otužování a nekuřácké prostředí. Podstatná je pestrá strava a dostatečný přísun vitamínu D u dětí i dospělých. Deriváty hub a rostlin, které rodičům doporučí dětský lékař, podporují přirozenou obranyschopnost organismu.