Chřipka není banální nemocí.

Ročně na ni zemře až 2000 Čechů. Nepodceňujte první příznaky chřipky a navštivte lékaře včas. Chřipkové onemocnění lidé nejčastěji zaměňují se zánětem nosohltanu, horních cest dýchacích nebo s obyčejnou virózou. Ročně na ni v průměru onemocní 10 procent osob, v období pandemické chřipky to může být i polovina populace.

Nemoc může trvat až týden

Inkubační doba se pohybuje mezi jedním až třemi dny. Onemocnění trvá od dvou do sedmi dní a pacient je přenašečem viru tři až pět dní. Mezi rizikové skupiny v případě chřipkového onemocnění patří těhotné ženy, děti a osoby starší 65 let. Chřipka u rizikových pacientů může být doprovázena zápalem plic, postihuje nervové tkáně nebo srdeční sval. U dětí se často objevuje zánět středního ucha.

Příznaky chřipky a možná prevence

Onemocnění poznáte patrnými prvními příznaky, mezi něž patří bolest svalů a kloubů, kterou doprovází bolest hlavy. Následně nastupuje vyšší teplota, kterou záhy vystřídá horečka. Nemocný se potýká s horečkou nad 39 °C. Je malátný a trápí ho zimnice, pokožka se stává přecitlivělou a posledním z příznaků bývá suchý kašel. Mnoho pacientů se domnívá, že chřipka je obyčejný zánět nosohltanu. Ale u chřipky se neprojevuje rýma. Nastydnutí nebo virové onemocnění doprovází vyjma mírně zvýšené teploty i rýma. Chřipka nezpůsobuje infekci horních cest dýchacích a není doprovázena rýmou. Jedná se o závažné onemocnění, na které mohou pacienti i zemřít.

Prevencí proti chřipce je očkování. Zdravý životní styl, konzumace dostatečného množství vitamínů, minerálů, dostatek pohybu, spolu s pojídáním zdravých potravin, zlepšuje obranyschopnost organismu. Ovšem i přesto můžete chřipkou onemocnět. Dodržování hygienických návyků – mytí rukou, používání jednorázových kapesníků, musí být samozřejmostí pro eliminaci přenosu bakterií.

Léčit se můžete i doma, při komplikacích návštěvu lékaře neodkládejte

Nemocný musí odpočívat na lůžku, v posteli. Užívat by měl léky na utlumení bolesti a na snížení teploty, analgetika či antipyretika, vyzkoušet může i zábaly. K pití by měl dostávat čaj. Lékaře vyhledejte v případě, že nemocného trápí několik dní horečka, kašel a neodkládejte návštěvu, pokud nemocný vykašlává krev. Při nekomplikovaném průběhu chřipky zvládnete léčbu sami doma. Platí, že rizikové skupiny pacientů by měly vyhledat pomoc lékaře ihned při prvních příznacích nemoci.

Pociťujete-li příznaky chřipky nebo u vás přetrvává horečka a kašel, objednejte se na vyšetření k odbornému lékaři.

Článek vydává dne 16.1.2017 Videolekarna.cz ve spolupráci s Canadian Medical Care